13.12.2015

Cappuccino pepparkakor

Pewnie tak jak większość z Was, swoje pierwsze pepparkakor kupiłam w sieci sklepów IKEA.

Przysmak ten to najpopularniejsza odmiana pierniczków w krajach skandynawskich.
Są to cieniutkie ciasteczka z mocno wyczuwalnym dodatkiem melasy oraz imbiru.

Lekko pieką w język ;)

Jako fanka wypieków z dodatkiem przypraw korzennych bardzo mi posmakowały.

Później próbowałam kilku wariantów smakowych firmy Annas - o smaku szarlotki, pomarańczowe czy cappuccino.
Te ostatnie najbardziej przypadły mi do gustu.

Wzorując się smakiem swoich ulubionych pepparkakor postanowiłam stworzyć dla Was recepturę.
Cappuccino pepparkakor
  • 150 g melasy (tzw. black treackle)
  • 115 g tłuszczu (smalec/masło)
  • 100 g cukru
  • 350 g mąki pszennej
  • 40 g proszku cappuccino
  • 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 1 jajko
  • 1 płaska łyżeczka kawy rozpuszczalnej
  • 1 płaska łyżeczka kawy mielonej
  • 1 łyżka esencji waniliowej
  • 1/2 łyżeczki cynamonu
  • 1 łyżeczka zmielonego imbiru
  • 1/4 łyżeczki zmielonych goździków
  • 2 łyżeczki przyprawy do piernika
  • 10 ml rumu/whiskey/brandy
W rondelku umieścić melasę, tłuszcz, cukier, esencję oraz kawę rozpuszczalną.
Na wolnym ogniu doprowadzić do całkowitego rozpuszczenia cukru. 
Zagotować i odstawić. Wystudzić.
Do dużej miski przesiać mąkę wraz z sodą oczyszczoną.
Dodać proszek cappuccino, kawę mieloną, cynamon, imbir, goździki oraz przyprawę do piernika.
Do suchych składników wlać wystudzoną masę melasową oraz wbić jajko.
Wyrobić ciasto (uwaga, może się kleić). 
Odstawić na ok. 2-3h do schłodzenia (np. na balkon).
Podsypując, wałkować na grubość ok. 3-5 mm (im cieniej, tym lepiej).

Pieczenie: 
Temperatura: 180ºC
Czas: ok. 10  min.

Tuż po wyjęciu z piekarnika ciastka są b. miękkie, trzeba je chwilę przestudzić, zanim ściągniemy je z blaszki.
Zamykamy je w szczelnym pudełku/puszcze.
Jeśli chcemy przyspieszyć proces mięknięcia pierniczków, do puszki należy włożyć kawałek skórki jabłka, świeżego chleba lub skórkę pomarańczy/mandarynki, które wymieniamy co kilka dni (żeby nie spleśniały).
Powinny skruszeć po ok. 2-4 dniach.

Lukier królewski
  • 1 białko z jajka w rozm. L
  • 170 g cukru pudru (nieco ponad 1/2 szklanki)
  • 1 łyżeczka soku z cytryny (pominęłam)
  • barwnik spożywczy
Białko wbić do miseczki, wsypać cukier. Dobrze zmiksować. 

Lukier powinien być gęsty (nie lejący), gładki i bez grudek. 

Ozdabiać pierniczki za pomocą rękawa cukierniczego lub zwykłego woreczka.

Odstawić do wyschnięcia.


Przepis zgłoszony do konkursu na: 
http://foodmania-przepisy.blogspot.com/2015/12/konkurs-udekoruj-z-nami-swieta.html

2 komentarze:

  1. Ja w tym roku upiekłam swoje pierwsze, klasyczne :) Ten przepis wypróbuję na kolejne Święta :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ojej, wyglądają przepięknie! :D Ja swoje robiłam lekko oszukane bo z syropem klonowym. :) Ale cóż, jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma, o! :D Z chęcią wypróbuję Twoją wersję cappuccino przy najbliższej możliwej okazji! :D

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 My Caprice , Blogger